اخبار

نویسنده و منتقد ادبیات داستانی مطرح کرد:

برهنگی واژگانی و کم‌ حرفی از محرزترین ویژگی ‌های آثار مینی مالیست

نویسنده و منتقد ادبیات داستانی کشور گفت: برهنگی واژگانی و کم‌ حرفی از محرزترین ویژگی ‌های آثار مینی مالیست به شمار می رود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، محمد جواد جزینی شامگاه جمعه (4 بهمن) در کارگاه تخصصی داستان نویسی با عنوان "عصر داستان" که در بخش جنبی چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار شد، به بررسی تحلیلی پدیدۀ مینی‌مالیسم پرداخت و گفت: مینی مالیسم نهضت ادبی بود که درغرب اتفاق افتاد و اکنون جامعه از این نوع نوشتن استقبال کرده است. 

وی با بیان اینکه عده ای اعتقاد دارند مینی مالیسم اصلا ربطی به ادبیات ندارد، افزود: تحلیلگران ادبی برای شرح دلایل پیدایش جریان مینی‌ مالیسمی به بحران ‌های اقتصادی و به ویژه بحران انرژی،مسئله مبارزه ی عمومی در مصرف انرژی،زوال ملی مطالعه در مقابل رسانه ‌های جدید از جمله سینما و تلویزیون و نوعی سرخوردگی فلسفی اشاره کرده ‌اند.

جزینی ادامه داد: بر مبنای عقیده دیگری مینی ‌مالیست یک جریان انتقادی هنری بود که علیه ماکسی مالیست‌ ها سامان گرفت، به طوری که آنها در فشردگی و ایجاز تا آنجا پیش می ‌روند که فقط عناصر ضروری اثر، آن هم در کمترین،ساده‌ترین و کوتاه ‌ترین شکل باقی بماند.

این داستان نویس کشور تصریح کرد: برهنگی واژگانی و کم‌ حرفی از محرزترین ویژگی ‌های آثار مینی مالیست به شمار می ‌رود و اولین بار مینی مال ها آثارشان را روی جعبه مواد غذایی چاپ می کردند و می خواستند به ساده ترین شکل و زبان ممکن با مردم در ارتباط باشند.

وی با بیان اینکه در واقع رواج داستانک ‌نویسی ریشه در گرایش به کمینه ‌گرایی یا مینی ‌مالیسم در دنیای معاصر دارد، ادامه داد: این نوع نوشتار جنبشی در هنر به شمار می ‌رود و بر دو پایه سادگی و ایجاز بنا شده است.

جزینی افزود: نویسندگان این گونه آثار با حذف عناصر غیرضروری،می کوشند اثر ادبی را در کمترین حجم و کوتاهترین شکل عرضه کنند و در واقع از ویژگی ‌های مهم بیشتر داستان ‌های مینی‌ مالیستی داشتن طرح ساده و سرراست است.

وی تصریح کرد: در بیشتر داستان ‌های مینی ‌مالیستی هدف نویسنده نشان‌دادن یک واقعۀ بیرونی است. چنان‌که خواننده احساس کند حوادث پیش رویش رخ می‌دهد.

این منتقد ادبی کشور در خصوص درون ‌مایه ی داستان ‌های مینی ‌مالیستی بیان کرد: درون مایه این داستان ها  اغلب دغدغه ‌های کلی انسان از جمله مرگ،عشق،تنهایی و غیره است و در آن داستان ها کمتر به روایت رویدادهای اقلیمی پرداخته می‌ شود..

وی خاطر نشان کرد: اندیشه ‌های سیاسی،فلسفی و اعتقادی،راهی به دنیای این داستان ‌ها ندارد؛ چراکه کوتاهی حجم داستان اجازۀ پرداختن به این اندیشه‌ ها را به نویسنده نمی ‌دهد.

جزینی تاکید کرد: در تکوین ساختار داستان ‏های مینی‏مالیستی آثار دو نویسنده بیشترین تأثیر را داشته است که یکی از این نویسندگان آنتوان چخوف است. او با ابداع صورتی از داستان کوتاه که در آن برشی از زندگی روایت می‏ شد به این آثار پرداخت.نویسنده دیگر ارنست همینگوی است که داستان‏ های کوتاهش را در این زمینه ارائه داد.

این داستان نویس کشور تصریح کرد: داستان کوتاه برشی از زندگی است که در دهه ‌های اخیر مورد توجه داستان ‌نویسان فارسی ‌زبان قرار گرفته و در ایران رواج و گسترش یافته است.

محمد جواد جزینی، داستان ‌نویس و منتقد ادبی متولد 1344 در درچه اصفهان است. «ای‍ل‌ ب‍ی‌س‍وار»، «خ‍داح‍اف‍ظ ق‍ه‍رم‍ان»، «آب، باد آتش»، «تابستان پر ماجرا»، «از حاشیه تا متن»، «کتاب خرمشهر» و «تاریخ تحلیلی رمان جنگ» نام شماری از کتاب‌های منتشر شده جزینی است.

۵ بهمن ۱۳۹۸ ۰۴:۰۱
روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید